tirsdag den 4. marts 2014

Forårsoprydning – fase 3: Sælg og smid ud

Denne fase har primært fået sit eget indlæg fordi det er vigtigt at give sig tid til det. Hvis kassen med ting til salg bare bliver stående, så er du ikke nået længere end du var før du ryddede op – det samme gælder de ting du agter at smide ud. Derfor er der her nogle tips til hvordan man kan få styr på denne fase.

Start med at smide de ting ud, som skal ud. Få lånt en trailer, og få kørt tingene af sted på genbrugspladsen så hurtigt som muligt. Så får du mere plads til de andre ting, og du får mere overblik. Derefter kommer det svære: at få solgt tingene!

Billedet er lånt fra www.bt.dk


Sæt tid af – og sæt en deadline
Sæt noget tid af til at få taget billeder af de ting du vil sælge, oprette annoncer osv. Husk også at have tid til at besvare disse annoncer, da eventuelle købere måske har nogle spørgsmål.
Det er fx oplagt at afsætte en weekend til det indledende arbejde, og måske være grundig med annoncetekst og lign, så du gør dine annoncer mere attraktive for dine købere. Du er jo ude på at få tingen solgt, gerne hurtigt, så du kan komme videre.

Ved at sætte en deadline – fx en uge, har du også et tidspunkt hvor du ved at du skal genoverveje de annoncer som ikke er blevet solgt. Her kan du overveje om du vil prøve igen, om prisen skal ændres, eller om du måske skal forære tingen væk i stedet. Mange af de ting man selv synes er meget værd, er måske ikke noget værd for andre. Det er værd at have med i sine overvejelser.
Husk at sætte en ny deadline, hvis du lægger annoncen op igen. Vær kritisk!

Hvis tingene ikke bliver solgt…
Hvis du, efter at have forsøgt et par gange, ikke kan sælge en ting, betyder det måske at den ikke er så meget værd for andre, som man kunne have håbet på. Overvej derfor hvad der skal ske med tingen – skal den gives væk (der findes grupper på fx Facebook til netop dette formål), eller skal den smides ud? Lav en ny sortering, måske hvor du er endnu mere kritisk end tidligere.

For mig har det helt klart været sværest at forære tingene væk, hvis jeg synes de stadig havde en værdi. Jeg indså dog (med tiden), at værdien nok mest var der for mig – fordi tingen engang har kostet noget at købe. Jeg endte med at give en masse til Røde Kors, og betragtede det som et bidrag til et godgørende formål i stedet, så det ikke blev så svært at skille mig af med ’værdierne’.

Hvis du rydder op i rigtig mange rum, eller har mange ting du vil sælge
Så er det måske en idé at afholde denne fase efter hvert rum, så du ikke ender med at have en masse kasser eller store stakke af ting, som bare ligger og flyder. Få dem ud i verden med det samme, så du kan finde energien og overblikket når du skal videre til et nyt rum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar