onsdag den 27. juni 2012

Bærrom - take 1


Jeg bryder mig egentligt ikke så meget som smagen af alkohol - til gengæld er jeg meget fascineret af idéen om at lave forrådskammer.

Skt. Hans aften var vi på besøg hos en veninde og hendes familie, hvor der var blevet lavet brombærrom. Eftersom det var eksamenstid og jeg var modtagelig over for små projekter jeg kunne lave i stedet for at læse, gav det sig selv hvad mit næste projekt skulle være.

Da det er første gang jeg forsøger mig udi at tilsætte smag til alkohol, gik jeg ikke så meget op i kvaliteten af rommen. Ville ærgrer mig gul og blå, hvis det endte med at jeg havde ødelagt en god rom!!

Rommen kan hældes på små, hyggelige flasker og gives til venner og familie, fx som værtindegave.

Tip: Hvis du er en af de heldige som har mange bær i haven, eller har fået fat i en masse, så kan de bær som er blevet lidt bløde eller beskadigede snildt bruges i rommen her.

Venstre mod højre: Kirsebær, Brombær og Blåbær.



I glassense puttede jeg frugt og sukker (i forholdet 1:1) og så overhældte jeg det med rommen.
I det store glas tror jeg rom til frugt rationen er lidt lille, men jeg prøvede mig frem med forskellige mængder.

Jeg brugte frosne brombær og blåbær, men kirsebærene er friske. Hvis det ender med at være noget jeg kaster mig ud i lidt oftere, vil jeg nok forsøge at finde friske bær.

Nu er det bare tilbage at vente...De skal stå ca. 3 mdr, hvor man skal huske at røre rundt engang i mellem for at opløse sukkeret.
Efter 3 dage smager brombærrommen allerede rigtig dejligt, frisk og frugtet. Er meget spændt på at se hvordan det dog skal ende!

Opdatering: Både blåbær- og brombærrommen var et hit. Smagen blev blød og sød og smagte rigtig meget af frugt. Kirsebærrommen er lidt flad i smagen. Jeg vil anbefale at koge bærerne en smule før du putter det i rommen, for jeg tror rommen har problemer med at optage frugtsmagten når bærerne er rå.

Skål!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar